ENLIGHTENMENT

Lidewij Edelkoort over AW 19/20
5 juni 2018


Het leukste aan het leven van een trendwatcher? Lekker veel evenementen bezoeken. Als je het mij vraagt. Tijdens mijn stage heb ik hier dan ook volop van genoten. Zo ben ik naar de première van Black Panther geweest. En heb ik beurzen bezocht zoals In-Cosmetics en Show up. De kers op de taart, het hoogtepunt van mijn stage, was mijn bezoek aan ENLIGHTENMENT, het trendseminar van Lidewij Edelkoort. Tijdens het event gaf zij haar visie voor de wintertrends voor 2019/2020.

In de drie jaar dat ik ILS studeer, heb ik heel veel over Lidewij gehoord. Vooral mijn docenten vertellen erg enthousiast over haar werk. Uit nieuwsgierigheid en interesse heb ik haar online opgezocht. Regelmatig lees ik haar blog op Trendtablet. Ik vind dat zij op een creatieve manier gebruik maakt van beeld. Meestal zijn de foto’s heel rustig en minimalistisch. Ik kan altijd wel inspiratie halen uit haar werk. Als persoon kijk ik naar haar op omdat zij heel veel heeft bereikt. Zij heeft van trendwatching een echt vak gemaakt. En zij is de eerste die dat heeft gedaan. Daarom was ik zo blij dat ik haar eindelijk kon ontmoeten. Met mijn pen en notitieboekje was ik er weer helemaal klaar voor!

ENLIGHTENMENT werd gehouden in theater de Meervaart in Amsterdam. Om mij voor te bereiden heb ik het programma van te voren doorgenomen. Ik was zo enthousiast om eind-de-lijk een presentatie van haar bij te wonen. Na kort in de rij te hebben gestaan kon ik naar binnen. De grote hal was prachtig versierd met bloemen. In het midden van de hal stond een grote tafel met talloze trendboeken van Lidewij Edelkoort. Ook het podium waarop Lidewij presenteerde, was prachtig versierd. Het stond helemaal vol met planten en deed denken aan een urban jungle thema.

Na de eerste helft was tijd voor een pauze. Onder het genot van lekkere broodjes en andere hapjes heb ik even de trendboeken doorgebladerd. Vol van de lekkere lunch was ik klaar voor de tweede helft. Hierin werd ENLIGHTENMENT, het hoofdonderwerp gepresenteerd. ENLIGHTENMENT staat in het teken van religie, spiritualiteit en zingeving. Volgens Lidewij hebben wij veel meer behoefte hieraan. En dit gaat doorvertaald worden naar de mode-industrie. In ENLIGHTENMENT liet ze ons zien uit welke religies er nu al inspiratie gehaald wordt. En hoe dit eruit gaat zien als het doorvertaald wordt naar de mode. Dit leverde prachtig inspiratiebeeld op.

Als afsluiting was er aan het einde van de dag nog een korte borrel. Terwijl ik aan het praten was, spotte ik Lidewij, aan het praten met een groepje mensen. Ik wist niet hoe ik het zou doen, maar ik moest en zou mezelf even voorstellen. Ik kan me nog herinneren dat ik erg verlegen was en dat ik haar complimenteerde. Ik noemde haar de Beyonce van het trendwatchen. Hahaha. Ik vond het zo leuk om haar even gesproken te hebben. Ze vriendelijk en heel erg benaderbaar. Zo tof!!!

Ik vond dit echt een mooie afsluiting van mijn stage. Ik bedank Nanon en Djenny dat ik ENLIGHTENMENT heb mogen bezoeken.

BEAUTY DRIEDAAGSE

Deel 1: Veel meer dan de juiste lipstick


Op 17 april was het zo ver: ik kreeg de kans om naar In-Cosmetics Global te gaan, de beauty beurs van het jaar. Dit jaar werd de drie daagse beurs gehouden in de Amsterdam Rai, waar internationale beautymerken van over de hele wereld aanwezig waren.
 
De beurs
In-Cosmetics Global wordt groots aangepakt. Bedrijven en professionals van over de hele wereld zijn naar Amsterdam gekomen om elkaar te ontmoeten, te netwerken en te leren. Tijdens de beurs worden er masterclasses, presentaties en productdemonstraties gegeven.

Via mijn stage bij Rozenbrood hoorde ik over dit event. Mij werd verteld dat dit de beurs van het jaar was en dat ik ernaar toe moest gaan. Als beautyliefhebber liet ik mij dat geen tweede keer zeggen. Dit was de kans om te weten te komen over wat er speelt op het gebied van beauty. Drie dagen de tijd om op onderzoek uit te gaan. Genoeg kans dus om te kijken naar de ontwikkelingen binnen de schoonheidsindustrie en natuurlijk de laatste trends te spotten.

First Impression
Ik was goed voorbereid op mijn bezoek aan In-Cosmetics Global. Het programma kende ik zowat uit mijn hoofd. Via de In-Cosmetics Global app had ik mijn eigen planning gemaakt voor de komende drie dagen en ook die kende ik uit mijn hoofd. Op de website had ik aftermovies gekeken van de vorige edities. Ondanks dat alles was ik alsnog benieuwd naar hoe het er uit zou zien en of ik het wel leuk zou vinden.

Om goed te beginnen koos ik voor de eerste dag mijn lievelingsoutfit, een blauwe blouse, skinny jeans en een leren jasje uit.

Gewapend met de In-Cosmetics Global app, visitekaartjes notitieblok en 3 pennen (je weet maar nooit) liep ik richting de ingang. Om 9 uur ’s ochtends aangekomen schrok ik van de drukte. Stiekem drong ik voor in de veel te lange rij van buitenlandse zakenmensen. Na twintig minuten dringen in de rij kreeg ik eindelijk mijn persoonlijke badge. Dit was mijn ticket voor de komende drie dagen.

In-Cosmetics day 1
De ruimte waar de beurs gehouden werd was groot, er was zoveel te zien. Ik kon me bijna niet voorstellen dat ik genoeg zou hebben aan drie dagen. Nog steeds enthousiast en ietwat zenuwachtig kon ik aan In-Cosmetics Global beginnen!

Mijn planning voor die dag, de innovation zone verkennen en zo veel mogelijk trendpresentaties bezoeken. Door de drukte had ik de eerste presentatie van die dag al gemist. Met nog een halfuur tijd over tot de eerstvolgende presentatie besloot ik een rondje te lopen op de beurs. Tijdens mijn eerste verkenningstocht ben ik langs geweest bij de innovation zone en de sustainability corner.

De eerste presentatie die ik bezocht, werd gehouden in de innovation zone. Dit gedeelte van de beurs was gericht op het tonen van nieuwe innovaties binnen de cosmetica. Denk hierbij aan nieuwe formules, ingrediënten, texturen en oplossingen. De presentatie die ik bezocht werd gehouden door Dr. Isabelle Leonard van Innospec. Het ging over het gebruik van nieuwe texturen in cosmetica producten. Een voorbeeld hiervan zijn de oil-to milk cleansers en de enzym scrubs: scrubpoeders die in met aanraking met water gaan schuimen.

De volgende presentatie werd gehouden door Charlotte Libby van Mintel. Mintel is een trendwatching bureau dat gespecialiseerd is in beauty en schoonheid. Tijdens de presentatie werd het publiek meegenomen naar tafels waar cosmetica producten op lagen. Aan de hand van de producten werden belangrijke trends uitgelegd en toegelicht. Een voorbeeld hiervan was een natuurlijke crème, wat voortkwam uit de consumenten behoefte aan milieu bewuste en veilige verzorgingsproducten. Als toeschouwer kon ik tijdens de presentatie om de tafels heen lopen en de producten aanraken. Dit maakte de presentatie interactief en erg interessant.

Tussen de vele presentaties door had ik een kwartier of twintig minuten over. Die tijd gebruikte ik om op de beurs rond te lopen en alvast te kijken welke bedrijven ik de komende dagen wilde bezoeken. Ik heb de eerste dag vooral (snel) lopend en zittend doorgebracht.

De laatste en ook de leukste presentatie die ik bezocht werd gegeven door Michael Nolte van Beautystreams. De presentatie, Future outlook: Spring summer 2019 beauty concepts, was een presentatie over de beauty trends voor 2019. Het was zo druk bij deze presentatie dat een deel van het publiek in het gangpad op de grond moest zitten. In de presentatie werden de trends toegelicht aan hand van eigen concepten en prachtige inspiratie foto’s. Na deze presentatie heb ik nog even rondgelopen op de beurs en ben vervolgens naar huis gegaan, excited voor dag twee!

Rochelle Blokland

BEAUTY DRIEDAAGSE

Deel 2: lekker veel testen.


Omdat de beurs zo groot was, had ik voor de tweede dag besloten om lekker rond te lopen en de beurs zo goed als mogelijk te verkennen. De tweede dag van In-Cosmetics Global heb ik vooral gebruikt om lekker rond te lopen, nieuwe trends te spotten en vooral nieuwe kennis op te doen.
 
Beauty zones
Die dag heb ik gebruik gemaakt om langs te gaan bij de verschillende zones van de beurs. Ik ben langs geweest bij de innovation zone, de sustainibility corner, de make-up bar, en de sensory bar. Dit leken mij de beste plekken om mogelijk nieuwe signalen van beautytrends te spotten.

Ik keek er vooral heel erg naar uit om naar de sensory bar te gaan, daar konden bezoekers cosmetica producten met verschillende texturen voelen en testen.

Dat vond ik erg interessant omdat er de laatste jaren heel erg gespeeld wordt met nieuwe texturen in cosmetica denk aan de jelly, olie, en poeder texturen in dagelijkse verzorgingsproducten. De sensory bar was erg mooi ingericht en er waren genoeg producten om even te voelen. Aan de jelly en de poeder texturen kon je bijna niet ontsnappen, die waren het populairst. Wat mij opviel, was dat er veel doorzichtige verpakkingen waren, waardoor je direct wist wat erin zat.

In de innovation zone stonden heel veel kleine hokjes waarin nieuwe producten gepresenteerd werden. Ik vond dat wel geinig omdat ik als bezoeker zelf kon kijken en geen uitleg nodig had van iemand die er werkte. Alleen kon ik helaas niet voelen omdat de producten allemaal op slot zaten.

Naast de innovation zone was ik ook erg enthousiast om naar de make-up bar te gaan. Hier hoopte ik nieuwe make-up producten te spotten of nieuwe versies van bestaande producten. Wat ik er spotte, waren heel veel natuurlijke producten in poedervorm en pigmenten die de kleur langer houden. Denk hierbij aan oogmake-up en lippen make-up. Als beauty obsessed twintiger was ik erg blij omdat te zien, er wordt dus aan gewerkt. Hahaha.

Tussen het voelen en testen door ben ik die dag langs de vele stands gelopen. Aan het einde van de dag had ik bijna de hele beurs gezien, mijn angst om iets te missen was daardoor ook wat minder geworden. Onderweg naar de uitgang nam ik nog wat vaktijdschriften mee, die je overal kon pakken. Op naar de derde dag.

Rochelle Blokland

BEAUTY DRIEDAAGSE

Deel 3: Presentaties en netwerken


De derde dag had ik het meeste zin in: op de laatste dag werden de meeste trendpresentaties gegeven. Dag drie stond dus in het teken van zo veel mogelijk presentaties bezoeken en daarna netwerken met belangrijke en interessante professionals.
 
Presentaties
Ik begon mijn dag met de presentatie What’s up from Asia & What’s next from Asia. Deze presentatie werd gegeven door Florence Bardin van trendbureau Information et Inspiration. Bardin gaf een interessante presentatie over het beauty landschap in Azië, wat er speelt, en wat voor trends er gaan komen. Het was een duidelijke presentatie waarin het heden, verleden en de toekomst van de Aziatische schoonheidsconsument uitgelegd werden.
De presentatie bleef interessant omdat ze niet alleen inging op de Koreaanse beauty hypes maar ook China en Japan erbij betrok. Daarnaast legde ze ook uit waarom er vanuit de traditionele Oosterse medicijnen zo’n waarde gehecht wordt aan uiterlijke schoonheid en hoe dat eraan toe gaat. De Franse Bardin heeft zich in haar carrière als trendwatcher gespecialiseerd als expert voor deze doelgroep.

Dat vind ik zo inspirerend omdat ik mij als aankomend trendwatcher wil specialiseren in black beauty.

De volgende presentatie werd in dezelfde ruimte gegeven waardoor ik dit keer front row zat bij de presentatie. De presentatie Latin American beauty landscape werd gegeven door Emma Fric van trendbureau PerclersParis. Dit trendbureau is gespecialiseerd in het spotten en analyseren van mode en beautytrends.
Toen ik zag dat de presentatie over Latin American beauty zou gaan, werd ik blij en ook een beetje zenuwachtig. Ik was blij omdat er buiten Europa en Azië gekeken werd. Zenuwachtig hoopte ik dat ‘black beauty’ ook aanbod zou komen, aangezien Brazilië alleen al heel erg divers is en een aanzienlijk grote zwarte bevolking heeft.
Ik moet zeggen dat PerclersParis mij niet heeft teleurgesteld. De presentatie behandelde diverse onderwerpen zoals feminisme en het milieu kwamen aanbod. Maar dus ook black beauty, acceptatie, zelfliefde en het breken met stereotypen. Ik was zo blij toen ik dit zag, omdat dit laat zien dat de trendbureaus dus ook verder kijken dan alleen Europa en Azië. En deze bureaus hebben veel invloed op hun klanten. Het is mooi om te zien dat hier deze doelgroep niet over het hoofd wordt gezien.

Netwerken
Na het bijwonen van de inspirerende presentaties wilde ik graag kennis maken met de vertegenwoordigers van de trendbureaus PerclersParis, Beautystreams en Mintel. Ik heb nog een rondje gelopen en ben langs geweest bij de stands om kennis te maken, mezelf voor te stellen en natuurlijk mijn kaartje af te geven voor verder contact in de toekomst. Ik heb fijne gesprekken gehad met enthousiaste mensen uit het vak. En na de gesprekken ging ik met een vrolijk en enthousiast gevoel weg.

Bye Bye In-Cosmetics
Mijn bezoek aan In-Cosmetics Global was inspirerend, leerzaam en leuk. Ik ben zo blij en Rozenbrood dankbaar dat ik de beurs heb mogen bezoeken. Het leukste vond ik het internationale aspect: ik heb de kans gehand om professionals uit het vak van over de hele te ontmoeten. Dit motiveert mij nog meer omdat ik in de toekomst ook hoop te reizen voor werk. Ik ben zo blij dat ik mij heb kunnen voorstellen aan belangrijke trendbureaus die ik normaal gesproken via een omweg misschien zou kunnen bereiken. Voor mij was dit de juiste plek om alvast een feeling te krijgen en contact te leggen met de juiste mensen. Volgend jaar ben ik er weer bij. Bye Bye for now!

Rochelle Blokland


*Deze tekst bevat geen spoilers over het plot van de film.


Wakanda forever!

Dresscode: Wakandan Black Royalty.


Woensdag 14 februari was het eindelijk zo ver! Ik ging naar de première van The Black Panther, de nieuwste superhelden film van Marvel. Het was een fantastische film met een boodschap voor de kijkers.

Voor mij begon de voorpret in 2016 toen Captain Amerika: Civil war net uitkwam. The Black Panther personage werd in deze film voor het eerst geïntroduceerd aan het grote publiek. Ik was nog niet bekend met deze superheld. Mijn vader, die als kind veel stripboeken las wel. Enthousiast vertelde hij mij over de Afrikaanse superheld The Black Panther. Kort nadat Captain Amerika: Civil war uitkwam werd er bekend gemaakt dat de Black Panther z’n eigen film zou krijgen en daarmee toegevoegd zou worden aan de MCU met alle andere Marvel superhelden.

Voorpret!
Vanaf het moment dat ik ervan wist dat deze film eraan zat te komen was ik enthousiast en vol verwachting. Een jaar lang heb ik uitgekeken naar deze film. In die periode werden gaandeweg de namen en foto’s van de cast vrijgegeven. En toen was daar ineens de eerste trailer. Het was een geweldige trailer met actie scenes, goede muziek en prachtige beelden van een modern en rijk Afrika. Iets wat zelden of nooit getoond wordt in de mainstream media. Iedereen was razend enthousiast voor deze film. Op het internet verschenen er talloze memes over de film. De populairste waren foto’s van donkere mensen de mooiste Afrikaanse outfits. De tekst boven deze foto’s: Me, when I go see the black Panther movie. Het was al direct duidelijk, dit zou de film van het jaar worden.

In de Cinerama in Rotterdam ging de film in première. De stichting Afro-Dutch Powerhouse had de film ingekocht. Een deel van de opbrengst zou gedoneerd worden aan de slachtoffers van de modderoverstroming die heeft plaatsgevonden in augustus 2017 in Sierra Leone, West-Afrika. De avond was volgepland met optredens van Afro Nederlanders, goede muziek en een gezellige sfeer. De dresscode: Wakandan Black Royalty.

Breaking records
Sinds de film is uitgekomen heeft het meerdere records verbroken. In het eerste weekend dat de film draaide heeft het al $201.8 miljoen dollar binnengehaald in de Verenigde Staten. Tot nu toe heeft de film wereldwijd $370.8 miljoen dollar binnengehaald. De film is een succes en dat is heel erg belangrijk. Het is belangrijk omdat het donkere mensen en Afrika van een hele andere kant laat zien. Het Afrikaanse continent wordt vaak belicht als arm, gevaarlijk, corrupt, achtergesteld, ontwikkeld en afhankelijk. Dit is niet de enige realiteit. Het Afrikaanse continent is de rijkste aan grondstoffen, heeft een rijke pre koloniale geschiedenis en de meeste etnische groepen binnen een continent. Helaas heeft de bovengenoemde beeldvorming de boventoon. Een voorbeeld hiervan is een interviews met de Nigeriaanse schrijfster en feminist Chimamanda Ngozi. In een interview met Franse media werd haar gevraagd of er wel boekenwinkels zijn in Nigeria. Haar antwoord: Ik denk dat dit een verkeerd beeld geeft van de Fransen dat je mij deze vraag stelt.

De kracht van beeldvorming
De negatieve en onjuiste beeldvorming stopt niet bij het continent. Afrikaanse, Afro Amerikaanse en donkere mensen over de hele wereld worden negatief belicht in de mainstream media. In films en series worden donkere mensen vaak gecast voor de rollen van drugsdealer, alleen staande ouders, criminelen, bendeleden, agressief, gewelddadig, prostituees, arm en asociaal. In historische films worden donkere mensen gecast voor de rol van slaaf en worden wij neergezet als onbeschaafd, hulpeloos, losbandig, lui en dom. Helaas hebben deze beelden de boventoon en worden donkere mensen nog steeds geassocieerd met deze stereotyperingen.

Afrikaans Utopia
Wat The Black Panther anders maakt is dat het ingaat tegen de algemene beeldvorming van Afrika en zwarte mensen. De film speelt zich af in het fictieve Afrikaanse land Wakanda. Dit land is gebouwd op vibranium een fictief metaal dat de Wakandiërs hebben ingezet bij de technologische ontwikkelingen binnen hun land. Vibranium is het duurste metaal ter wereld. Wakanda is hierdoor het rijkste land ter wereld.

Wakanda is altijd verborgen gebleven voor de rest van de wereld en is daardoor nooit gekolonialiseerd en onderdrukt. Alle narigheid van de slavernij, kolonisatie, armoede, hongersnood, discriminatie en burgeroorlogen wat andere Afrikaanse landen hebben moeten ondergaan is Wakanda bespaard gebleven. Het land heeft zich hierdoor kunnen ontwikkelen naar een land met de meest vooraanstaande technologie ter wereld. Het land weerspiegelt een fantasie van een zelfstandig Afrika. De inwoners van Wakanda worden ook anders neergezet dan de mainstream media. Zo zijn de Wakandiërs intelligent, hardwerkend, gedreven, trots en onafhankelijk. Omdat de vrouwen uit Wakanda uiteraard niet in aanraking gekomen waren met Westerse schoonheidsidealen waren ze trots op hun donkere huid en natuurlijke haar. De kleding van de Wakandiërs was een combinatie van kleurrijke traditionele Afrikaanse kleding met een moderne twist.
 
Voor het eerst is er zo’n grote Hollywood film uitgekomen met een overwegend zwarte cast in de hoofdrollen, geregisseerd door een donkere regisseur en geschreven door een donkere scenarioschrijver. Ryan Coogler, de regisseur en mede scenarioschrijver heeft met deze iets moois neergezet. Het grote succes van deze film is een enorme stap in de goede richting als het op het imago en de beeldvorming van donkere mensen aankomt. Deze film laat donkere kinderen over de hele wereld zien dat ze meer kunnen zijn dan alleen maar de stereotype beelden. Hollywood zet hiermee de stap in de juiste richting.

Rochelle Blokland

Beeld:
Rochelle Blokland

showUP 2018

4-5 februari Haarlemmermeer • retailbeurs


Maandag 5 februari bezocht ik showUp, de retailbeurs van het jaar. De locatie: de expo in Haarlem. Het werd een middag gevuld door lezingen, spieken bij de nieuwste collecties en vooral veel inspiratie.
 
Ik begon mijn middag met het bezoeken van de kraampjes. Nieuwsgierig naar al het “nieuws” wat ik zou gaan ontdekken. Ik was erop gefocust om iets ongewoons of zelfs iets geks te ontdekken. Als trendwatcher kan ik het gewoon niet laten haha.
 
Tijdens het spotten “ontdekte” ik Creative Lab Amsterdam. Dit merk verkoopt ansichtkaarten en behang met te gekke prints. Het waren vooral de ansichtkaarten die met hun mooie design mijn aandacht trokken. Wie heeft hier nou behoefte aan was het eerste wat ik mij afvroeg. Tegenwoordig communiceren toch alleen maar via sociale media. Het leek mij nog al een uitdaging om deze manier van communicatie weer interessant te maken laat staan het te verkopen. Ik probeerde deze gedachte snel op zij te zetten toen ik de vriendelijke dame bij haar stand aansprak. Creative Lab Amsterdam wil met de ansichtkaarten mensen op een oprechte en persoonlijke manier met elkaar laten communiceren waarbij aandacht voor elkaar centraal staat. En dat begrijp ik heel goed, tegenwoordig maakt een handgeschreven brief meer indruk dan een appje.
 

Hierna bezocht ik de lezing van Kirsten Jassies eigenaresse van Just K en Instagram expert. Zij gaf een informerende over hoe bedrijven Instagram kunnen inzetten om hun doelgroep te bereiken. Haar boodschap: via Instagram de interactie opzoeken met je doelgroep om ze aan jouw merk te verbinden.

Daarna bezocht ik nog een lezing. Deze was van Gaby Fecken trendwatcher en interieur-designer en eigenaresse van Taste of Color. In haar lezing benoemde zij de belangrijkste opkomende trends in de Retail en hoe bedrijven hier op in kunnen spelen. Haar lezing was erg interessant omdat deze trends al zichtbaar beginnen te worden. Zo benoemde zij een trend wat inhield dat bedrijven steeds meer handelen met purpose. Een hoger doel wat hen aanspoort om “iets” goed terug te doen.

Deze trend van de purpose was heel duidelijk terug te zien bij de vele stands op showUp. Wat veel merken gemeen hadden was dat ze duurzaam materiaal gebruikte om goede kwaliteit te garanderen. Daarnaast werd er Milieu bewust materiaal gebruikt en herbruikt tijdens de productie. Opmerkelijk was dat veel merken ook sociaal betrokken zijn door zich in te zetten voor anderen.

Voor mij was het de eerste keer dat ik zo’n beurs als showUp bezocht. Mijn verwachtingen waren, kennis maken met onbekende merken, veel moois en mensen met een passie voor design. Maar wat mij bijbleef waren de verhalen achter te producten en de passie om de consument erbij te betrekken.

Beeld:
Rochelle Blokland

Close
Go top